مصاحبه با جناب آقای مهندس صباغ پور

صباغ پور

– لطفا خودتان را برای مخاطبان پلاس مگ معرفي بفرماييد و از تجربيات ارزشمند خود برای ما بگوييد :

من فرزاد صباغ پور، فارغ التحصيل رشته مهندسي مكانيك از دانشگاه تهران و كارشناسي ارشد MBA از مركز مديريت صنعتي ايران هستم و بيش از 32 سال است كه در صنعت خودرويي كشور مشغول هستم. مسير كاري من از مجموعه ايران خودرو به عنوان رئيس كل مونتاژ شروع شد و در همان اوايلِ كار متوجه شدم كه براي مديريت به دانش و هنري فراتر از اطلاعات فني نياز دارم. همين امر باعث شد دريك رشته ‌ي مديريتي ادامه تحصيل بدهم. در ادامه فعاليتم در ايران خودرو مسئوليت مديريت كيفيت مجموعه به من محول شد. من ابتدا براي قبول اين مسئوليت خيلي راغب نبودم چراكه در آن زمان كيفيت در اولويت سازمان نبود. اما با اصرار مديران وقت مبني بر اينكه من مي‌توانم تحول خوبي در اين قسمت ايجاد كنم پذيرفتم و در ابتداي كار يك تيم از نخبگان دانشگاهي تشكيل دادم كه شامل 36 نفر از فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي خوب كشور بود. با يك كار تيمي منسجم و بررسي نمونه‌هاي موفق خارجي در كشورهايي مانند فرانسه و ژاپن، توانستيم تحولات خوبي در بخش كيفيت در آن زمان ايجاد كنيم. يكي از افتخارات و يادگارهاي خوب آن دوره براي من اين است كه همه اعضاي تيم مذكور، امروز به مديران قابلي بدل شده‌اند .
پس از سه سال فعاليت در قسمت كيفيت، ‌بر اساس نيازي كه در سازمان وجود داشت دوباره به توليد برگشتم و مسئوليت 5000 نفر نيروي مونتاژ را بر عهده گرفتم. بعد از مدتي با تغييرات كلان ساختاري در مديريت ارشد و سازمان، ‌تصميم گرفتم از مجموعه ايران خودرو جدا شوم و فعاليت خودم را به عنوان مدير عامل يكي از قطعه‌سازان معتبرِ همكار، ادامه دهم و سعي كردم تجربياتم را در زمينه‌ي توليدِ محصول با كيفيت در اين شركت بكار گيرم .
حاصل تلاش‌هاي 8 ساله‌ي من و تيم خوبم تبديل شدن اين شركت به نمونه و الگوي كيفيت براي شركت‌هاي مشابه بود، به گونه‌اي كه براي الگو‌برداري شركت‌ها تور بازديد از مجموعه ما برگزار مي‌شد.
ادامه‌ي تجربيات كاري من از سال 94 با دعوت به همكاري در گروه معظم ماموت رقم خورد. در مجموعه ماموت در جايگاه معاون كيفيت و معاون توسعه، همكاري كردم و در حال حاضر هم به‌عنوان مدیرعامل مجموعه‌ي رامان خودرو كه از زیرمجموعه‌های گروه ماموت است، به‌عنوان عضوي از خانواده بزرگ ماموت ايفاي نقش می‌کنم.
مسير شغلي من از ابتدا تا كنون به‌گونه‌ای پيش رفته كه همواره عهده‌دار نقش‌های مديريت و رهبري در سازمان بوده‌ام و همين امر باعث شده تا از آموخته‌های مديريتي‌ام بيشتر بهره ببرم. من اعتقاد دارم پایه‌های علم مديريت، علوم‌انسانی و علوم اجتماعي هستند و براي موفقيت در اين عرصه بايد علاوه بر مهارت‌های سخت به مهارت‌های نرم مختلفي مجهز و مسلط بود.
برحسب همين تجربيات و با گسترش مجموعه رامان خودرو كه امروز بيش از 1000 نفر پرسنل دارد، ‌تصميم گرفتيم كه در راستاي ارتقا دانش مديريتي مديران و توسعه و بهبود مجموعه، با برترين دانشگاه‌ها و مؤسسات؛ مذاكراتي انجام دهيم و يك دوره جامع MBA براي مديران مجموعه ترتيب دهيم.


– با توجه به تجربيات ارزنده اي كه در حوزه كيفيت داشته‌ايد و سال‌ها مشاهده‌ی فراز و نشيب‌هاي اين حوزه،‌ به نظر شما نوآوري بر چه جنبه‌هايی از كيفيت اثر گذار است و شما نقش نوآوری را در كيفيت چگونه ترسيم میكنيد ؟

اجازه بدهيد با 5 شاخص اصلي توليد يك محصول شروع كنم؛ quality ،cost ،safty moral و delivery كه به نظر من كيفيت در دنياي رقابتي امروز، چيزي فراتر از كنترل كيفيت مرسوم در خطوط توليد است و همه جنبه‌هاي كليدي طراحي، توليد و عرضه يك محصول يا خدمت را شامل مي شود.

در واقع به عقيده‌ي من هر ايده‌اي كه به بهبود يكي از اين عناصر پنجگانه منتهي شود، يك نوآوري در كيفيت محسوب مي‌شود چرا كه اين عناصر از هم جدا نيستند و تغيير در هريك بر روي ساير آنها تاثير خواهد داشت.
من نوآوري را در سازمان،‌ دريافت ايده‌هاي مختلف و اجراي آن‌ها در راستاي بهبود هر يك از اين عناصر مي‌بينم. با توجه به اينكه در صنعت مدرن، كيفيت به معناي ارائه محصول و خدمتي فراتر از انتظار مشتري هم تلقي مي‌شود، نوآوري نقش پررنگ‌تري مي‌‌يابد و مي‌تواند با تاثير در ابعاد مختلف فرايندها يا محصولات،‌ ارزشي براي مشتري خلق كند كه شايد انتظار آن را نداشته و فراتر از انتظار مشتري به آن انديشيده شده است.
نوآوري در داخل خط توليد هم مي تواند در راستايي حركت كند كه سيستم كيفيت، ‌از مدل سنتي بازرسي و كنترل كيفيت به كنترل كيفيت فراگير يا خودگردان تبديل شود.
يكي از زمينه‌هايي كه جاي نوآوري بسيار دارد و من توصيه مي‌كنم در اين راستا فعاليت‌هايي انجام شود،‌ ايجاد سيستم‌هاي پوكايوكه يا خطاناپذير در فرايندها و تجهيزات است .
به‌عنوان جمع‌بندی بايد بگويم نوآوري يك موضوع فرهنگي است و بايد در همه سطوح سازمان براي رواج آن تلاش نمود.


– باتوجه‌به رواج هوش مصنوعی و تحول ديجيتال در دنيای امروز به نظر شما در توليد چه استفاده‌ای می‌توان از اين دانش و فناوری‌های جديد برد؟

حضور فناوری‌های جديد مانند هوش مصنوعي و سیستم‌های تحليل داده، ‌امروزه بسيار پررنگ شده و اهميت آن بر كسي پوشيده نيست. تأثیر اين تکنولوژی‌ها از كارهاي روزمره مثل استفاده از ویژگی‌های جديد تلفن همراه و ربات‌های چت گرفته تا فعالیت‌های خيلي پيشرفته، کاملاً قابل‌مشاهده است.
به‌عنوان‌مثال خود من براي انتخاب عنوان كتاب اخيرم از هوش مصنوعي كمك گرفتم. يكي از نكات مهم اين حوزه، ‌درست استفاده‌کردن از اين فناوري و توانایی‌های آن در گرفتن تصميمات مديريتي است. ما می‌توانیم با بهره‌گیری از اين سیستم‌ها در فرايندهاي مختلف از جمله برنامه‌ریزی، ‌لجستيك، ‌توليد و فروش بهبود حاصل نماييم و اين خودش يك نوآوري بسيار خوب در اين زمينه است .
می‌توان با بهره‌گیری از يادگيري ماشين و هوش مصنوعي به سیستم‌های توليد سنكرون كمك كرد و هر جايي كه نياز درستي براي استفاده از اين فناوري تعريف شده باشد، ‌به نظر من بسيار مفيد خواهد بود.
من پتانسيل بسيار خوبي در مجموعه خودمان و كل گروه ماموت براي تحول ديجيتال و استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌بینم و می‌دانم تیم‌های ما اين توانايي را دارند تا كارهايي را انجام دهند كه شايد در خارج از ايران هم کم‌نظیر باشد.


– نكات مهمی كه به همه مديران توصيه می‌کنید تا به آنها توجه كنند، چيست؟

من به تغيير به‌عنوان يك اصل اساسي براي بهبود و پيشرفت نگاه می‌کنم. به نظر من تنها چيزي كه تغيير نمی‌کند خود تغيير است. اما بايد حواسمان باشد تغيير در بهبود و توسعه مستمر تعريف می‌شود و به معناي ناپايداري نيست. تحولات مختلف بايد در راستاي توسعه پايدار بخش‌های مختلف سازمان صورت پذيرد. باتوجه‌به اينكه امروز گروه ماموت پس از تجربيات موفق مختلف و گذر از فراز و نشیب‌های فراوان به پايداري و ثبات خوبي رسيده است، ‌تغييرات مختلف بايد مديريت شوند و نوآوری‌های مختلف بايد با اين پايداري همسو باشند تا منجر به بی‌ثباتی نشوند.
نكته مهم ديگري كه به نظر من امروز بيش از هر زمان ديگري بايد به آن توجه كرد مسئله منابع و سرمایه‌های انساني است. حفظ انگيزه و وفاداري كاركنان در حال حاضر به يكي از مسائل مهم سازمان‌ها در جهان و كشور ما مبدل شده و همه مديران بايد به دانش مديريت منابع انساني مجهز باشند تا بتوانند از سرمایه‌های انساني، ‌تجربي و دانشي مجموعه نگهداري كنند.


– سخن پايانی شما برای مخاطبان پلاس مگ چيست ؟


«در کار خود بهترین باشیم.»
آرزوی موفقیت و سربلندی برای همه‌ی عزیزان.

 

پست قبلی

مصاحبه مدير عامل شركت سازه پوشش ماموت: آقای مهندس نعمت‌الله تسلیمی

پست بعدی

اتو اكسپو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید تا پست های مورد نظر خود را ببینید.