مصاحبه معاون برنامه ریزی دنیای ماموت : جناب مهندس وحید حقی

وحيد حقي

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

وحید حقي هستم ۴۱ ساله، کارشناسی ارشد صنایع از دانشگاه علم و صنعت‌.
با ۱۷ سال سابقه کار در صنعت، که 10 سال از اين مدت، افتخار همکاری با مجموعه معظم ماموت را دارم. در اين مدت همكاری، در واحدها و سمت‌های مختلفی فعالیت داشتم و در حال حاضر معاون برنامه‌ریزی شرکت دنیای ماموت هستم.


با توجه به اینکه دنیای ماموت در حال تجربه فضای نوآورانه است. آينده نوآوری را در شركت ماموت چگونه میبينيد؟


خلاقیت و نوآوری یک بخش حیاتی برای حفظ و توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌باشد. مجموعه ماموت هم برای اینکه کماکان به‌ عنوان یکی از بزرگترین برندهای صنعت به فعالیت خودش ادامه بدهد نیاز دارد که خلاقیت و نوآوری را تجربه و نهادینه کند.
نوآوری فقط با هزینه کلان و فشارهای سهامدار و مدیران ارشد شرکت قابل پیاده‌سازی نیست و قطعاً کارکنان هم باید در مسیر نوآوری با مدیریت همراه باشند و هم‌افزایی و همراهی لازم را در این مسیر داشته باشند. خوشبختانه طی چند سال اخیر، ماموت به دنبال توسعه زیرساخت و دانش سیستمی بوده و همیشه شعارش كه بهترین شدن و تجربه بهترین‌ها بوده را داشته است. و استراتژی مجموعه ماموت در جهت بهبود و توسعه همه جانبه فعالیت‌هایش بوده است.
آینده نوآوری در مجموعه ماموت در کنار توسعه زیرساخت و دانش سیستمی در گرو همراهی تمامی کارکنان و کاهش فاصله‌ي بین مدیران ارشد و کارکنان سطوح پایین‌تر می‌باشد.
اشاعه‌ي فرهنگ کار تیمی و رهبری بموقع و موثر تضمین کننده آینده شرکت خواهد بود و من امید دارم با درایت مدیران ارشد و همراهی کارکنان این امر محقق شود و همیشه بهترین باشیم.

بزرگترين دستاوردی كه در مجموعه ماموت داشتيد و به آن میباليد در اين سال‌ها چه بوده است؟


خوشبختانه دستاوردهاي زیادی در طی اين سال‌ها در مجموعه ماموت داشتیم كه من مفتخر هستم كه به عنوان عضوي از مجموعه
ماموت در نيل به اين دستاوردها، همكاري و نقش موثری داشته‌ام. يكي از بزرگترين اين دستاوردها، خروج از تحریم شرکت ماموت بود که در قالب یک کار تیمی و رهبری بموقع و موثر بدست آمد و بعد از گذشت دو سال از این اتفاق مهم همچنان در بین اهل صنعت زبان‌زد است و از آن یاد می کنند.
یکی دیگر از دستاوردها، ثبت ركورد توليد 5700 دستگاه تريلر در سال گذشته بود که یک رکورد شکنی بسیار مهم برای گروه به شمار می‌آمد. اين كار با برنامه‌ريزي بموقع از ماه‌ها قبل آغاز شد و با همكاري و همراهی همه کارکنان به ثمر نشست.

با توجه به اينكه جنابعالی با پرسنل مجموعه ارتباط خوبی داريد، به نظر شما بهترين بازخورد برای افراد خلاق و نوآور چیست ؟


در علم روانشناسی، درک متقابل را لازمه‌ی برقرای ارتباط طلایی می دانند، افراد خلاق و نوآور توانایی بالایی در شناسایی و کشف ایده‌ها و ارائه راه‌حل برای حل معضلات و مشکلات دارند، لذا این خصوصیت افراد خلاق باعث می‌شود که شنیده شدن برايشان اهمیت زیادی داشته باشد.

تحقق هدف و برنامه یک فرد خلاق، بالاترین سطح رضایت درونی را به او می‌دهد و از لحاظ روحی تقویتش می‌کند. هنر کسانی که با افراد خلاق در ارتباط هستند و با آن‌ها کار می‌کنند باید این باشد که بدانند چطور با آن‌ها رفتار کنند و حرف بزنند.
برای تقدیر و تقویت روحیه افراد خلاق همیشه پاداش مالی و ارتقاء شغلی لازم نیست، بعضی وقت‌ها همراه شدن و گوش دادن به ایده‌ها و دیدن دستاوردهاشان بالاترین سطح پاداش براي آن‌هاست و آن‌ها را برای بهتر شدن و ارائه‌ي ایده‌ها و خلاقیت‌های بیشتر ترغیب می‌کند.
به نظر من باید یک رهبر و مدیر نحوه برخورد و رفتار با تک تک کارکنانش را بلد باشد و در مکان و زمان مشخص بتواند ارتباط طلایی برقرار کند.استفاده بموقع از الفاظ، نفوذ کلام، زبان بدن و ارتباط چشمی آیتم‌های کلیدی و اصلی برقراری ارتباط طلایی هستند.
«توصیه من به همه همکاران، خصوصاً مدیران مجموعه این است که سعی کنند ارتباط طلایی با اعضای تیمشان و سایر همکارانشان را برقرار کنند و همیشه حواسشون به افراد خلاق و نوآور تیمشان باشد و سعی کنند تمامی اعضا را در مسیر خلاقیت و نوآوری تربیت و همراهی کنند.»

در مبحث خلاقيت و نوآوری، كار تيمی چقدر مهم است و چقدر در مجموعه‌ی ماموت وجود دارد؟


در بحث خلاقيت و نوآوری باید همیشه ذهن بازی داشته باشیم و با شناسایی بموقع و موثر به هدفمان برسیم.
برای تحقق این امر باید منیت ها و سلسله مراتب رو کنار بزاریم و در کنار همدیگر به اهدافمان برسیم. زمانی که یک سرتیم به یک رهبر تبدیل بشود، موفقیت‌های تیم تدوام پیدا می‌کند و روز به روز مسیر بهتر و بالاتری رو طی می‌کند.
به‌نظرم در مجموعه ماموت برای اشاعه کار تیمی و رهبری نیاز به آموزش و ممارست داریم و با بهترین شدن در کار تیمی فاصله داریم.

دو نوع نوآوری متداول داريم بنيادی و يكی هم نوآوری‌هايی با مقياسِ كوچكتر، مثل كايزن، به نظر شما كدام برای صنعت مفيدتر است؟


هر دو مورد نه تنها برای صنعت و سازمان‌ها مفید، بلکه حیاتی هستند. درست است كه با هزينه و توسعه زيرساخت مي‌توانيم فعالیت‌ها را تا حدودی بهبود بدیم ولی نمی توانیم نگه داریم و تداوم بدیم.
کایزن و نوآوری های کوچک بعنوان یک ابزار، نگهدارنده تغییرات بنیادین هستند. همینطور فقط با کایزن و نوآوری های کوچک نمی‌تونیم در بازار رقابت کنیم و جایگاهمون را حفظ و ارتقاء بدیم و قطعاً در بازه‌های زمانی بموقع و مشخص نیاز به تغییر بنیادین و توسعه زیربنایی داریم.
قطعاً سازمان‌ها و شرکت‌هایی موفق‌ترند که رهبرانشون در زمان بموقع و مشخص در خصوص تغییر و توسعه زیرساخت تصمیم بگیرند و با کارکنانشان در مسیر کایزن و نوآوری همراهی کنند.
خوشبختانه این موضوع در مجموعه ماموت تا حد زیادی در حال اجراست و امیدوارم در کنار همدیگر شاهد موفقیت‌های روزافزون مجموعه باشیم.

توصيه شما در خصوص خلاقيت به پرسنل چيست؟


«توصیه من به همکاران عزیزمان اینست که قدر خود و شرکتشان را بدونند، و سعی کنند از کار کردن لذت ببرند. ما بیشترین زمان از عمر مفیدمون را در محیط کار می‌گذرانیم و باید جوری کار کنیم که هم خودمان و هم همکارانمان از کارکردن لذت ببرند و این لذت با موفقیت‌ها و ارتقاء سطح شرکتمان بیش از گذشته شیرین‌تر بشود.»
اگر شرکت را یک هرم با تعداد زیادی نقطه بدونیم، که هر کدوممان یکی از این نقاط باشیم، سعی کنیم تمام انرژی، تجربه و دانشمان را برای قوی تر شدن این هرم بکار ببریم و به سهم خود بخشی از وزن شرکت را در راستای بلند شدن و ارتقاء به دوش بکشیم.
در انتهای عرایضم برای همه همکاران عزیز آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و امیدوارم در کنار همدیگر روزهای خوب و درخشانی را برای مجموعه بزرگ و پر افتخار ماموت رقم بزنیم.

پست قبلی

بازیگران بزرگ خودرو – اسکانیا و Schmitz

پست بعدی

Reverse Pitch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید تا پست های مورد نظر خود را ببینید.